Plánovať svadbu vie byť celkom šialenstvo. Hlavne teda ak plánujete veci sami svojpomocne pripraviť a nachystať. Veď viete, plánovanie svadby obnáša celý dlhočizný zoznam úloh:
Nájsť priestory na sobáš aj hostinu, vymyslieť celú výzdobu- kvety, doplnky, servítky, sviečky, obrusy, nápisy, zaobstarať si šaty pre seba aj svoje družičky, oblek a doplnky pre ženícha, vymyslieť program hostiny, pripraviť playlist alebo zaobstarať dj-a, samozrejme vymyslieť jedlo a pitie, no jednoducho je toho veľa… Dnešný blog je celý o tom, ako svadbu naplánovať čo najefektívnejšie, bez stresu. Samozrejme čerpám len z vlastnej skúsenosti a dúfam, že môj zážitok bude môcť byť nápomocný aj vám.
V prvom rade je podľa mňa veľmi dôležité vedieť, čo chcete.
Ešte úplne na začiatku si urobiť “mood board” napríklad na Pintereste. Vymyslieť celkový vizuál, ktorý sa snažíte docieliť, atmosféru, priority, ktoré určite nesmú chýbať. Akonáhle viete, čo chcete a čo sa vám páči, je načase rozhodnúť sa aký peniaz do tejto udalosti môžete investovať. Resp. zistiť, či budete za svadbu platiť s partnerom sami alebo vám prispejú aj rodičia, súrodenci, tety, ujovia alebo či plánujete vyhrať lotériu… (srandujem!)
Akonáhle som toto všetko mala ako-tak vymyslené, napísala som si zoznam všetkých vecí, ktoré bolo treba vybaviť. Vyzeral presne takto. Písala som to tak, ako mi veci prišli na rozum:
- Vybaviť priestory na sobáš aj hostinu
- Vybaviť odkiaľ budeme objednávať jedlo
- Budeme mať alkohol? Víno a pivo? Ochutenú vodu?—Vybaviť odkiaľ a dohodnúť koľko.
- Dezerty— dohodnúť sa s priateľmi, ktorí sú ochotní pomôcť
- Vyriešiť zeleň a kvety na výzdobu stolov a priestoru
- Zohnať sviečky a svietniky (sklenené nádoby)
- Zohnať taniere a obrúsky
- Nájsť fotografa
- Hudba/DJ?
- Svadobná torta? Chceme/nechceme?
- Svadobné šaty a oblek
- Obrúčky
- Svadobné pozvánky—kde ich budeme tlačiť?
- Výzdoba: kvety, kytica, sviečky, obrusy, nápisy, taniere, servítky, poháre, svetielka, atď
- Program
Prvá vec, do ktorej som sa pustila boli pozvánky. Navrhla som si ich sama, dali sme ich vytlačiť a obálky sme ku ním kúpili zvlášť. Keďže sa naše plány potom veľmi menili, rozosielali sme aktuálne informácie len cez e-mail.
Potom som začala online hľadať kde všetko nájdem.
Zapísala som si linky na všetky veci, čo som potrebovala objednať. Chcela som sa uistiť, že keď sa už bude svadba blížiť, nebudem musieť pobehovať kade-tade a zháňať dôležité časti výzdoby. Keďže sme mali celkom malý budget na našu svadbu, šetrila som kde sa dalo- aj na kvetoch- objednala som si dve krabice zelene (eukalyptu, olivových konárov, atď) a jednu krabicu bielych kvetov z veľkoobchodu spolu za 250 dolárov. Oproti tomu, čo sa dá minúť na kvetinovú výzdobu na svadbu to bolo takmer nič. Táto zeleň taktiež tvorila väčšinu našej výzdoby.
Keď som toto všetko mala vyriešené (začiatok marca tohto roku), prišla svadobnému plánovaniu dlhšia pauza kvôli COVID-19 a karanténe. Istý čas sme nevedeli kedy a či svadbu vôbec budeme môcť mať. Keď sa veci trochu utriasli a my sme sa rozhodli pre nový dátum svadby v auguste, prišlo zopár zmien- a jedna zásadná: zmenili sme priestory. (O tomto som už napísala celý článok…).
No tuhé plánovanie prišlo niečo vyše dvoch týždňov pred svadbou. Do vtedy sa mi do toho nijak raz nechcelo pustiť. A verte či nie, veci vyšli takmer presne tak, ako mali.
To, čo celý proces výrazne zjednodušilo bolo množstvo “to-do listov”, ktoré som si pripravila.
Takže takto, ak máte svoju svadbu akurát pred sebou, odporúčam vám pripraviť si niekoľko zoznamov. Jeden tzv. “Master zoznam úloh”, na ktorom bude všetko na čo si len spomeniete: veci, čo som písala vyššie, ale aj čokoľvek iné, na čo pomyslíte. Najlepšie je, ak máte tento zoznam po ruke (napríklad na mobile) kedykoľvek vám niečo napadne.
Druhý zoznam by podľa mňa mali byť všetky veci týkajúce sa výzdoby. Od toho kde a kedy vyzdvihnúť kvety po to, koľko sviečok chcete na každom stole a to, ako chcete poukladané taniere a obrúsky.
Tretí zoznam by mal byť taký, na ktorom si zapíšete všetko, čo môžete a musíte delegovať ďalej. Vyriešiť veci ako to, koho poveríte žehlením obrusov a kto zápolí pred večerou sviečky…
Štvrtý zoznam sa týka financií. Podľa mňa je veľmi nápomocné odkladať si bločky a zapisovať si koľko ste na čom minuli, aby ste sa uistili, že ste stále v rozpočte.
No a piaty “zoznam” vlastne nie je zoznam. V mojich dokumentoch som ho nazvala “Ryan & Kaja Wedding Guideline”. Tento dokument mal v sebe všetky logistické veci. Išlo o program sobáša a hostiny a rozvrh toho, kedy bolo treba čo urobiť. Dva týždne pred svadbou som si dokonca urobila podrobný rozvrh každého dňa a rozpísala si čo všetko bolo ešte treba vyzdvihnúť, dokúpiť, uistiť sa, nájsť, prichystať…Išlo o veci ako: v tento deň napíšem všetkým, ktorí pomáhajú s jedlom a dám im všetky potrebné informácie o tom kedy a kde majú byť, v tento deň vyzdvihne kvety a pripravím kytice, v tento deň pôjdem ešte do tlačiarne a do obchodov vybaviť posledné detaily, ktoré sme zabudli…a tak ďalej. Tento dokument sa stal mojou záchranou. Keď sa to už všetko nakopilo a už som si pomaly nepamätala ako sa volám, lebo som toľko detailov držala v hlave, vždy som len mrkla na dokument a vedela som každému odpovedať na jej otázku.
Posledný dokument, ktorý si veľmi odporúčam pripraviť je detailný opis výzdoby. Pre mňa to bolo ešte o to dôležitejšie, lebo v deň svadby som nič nepripravovala ja sama. Vtedy už bolo všetko v rukách kamarátov a rodiny. V tomto dokumente som všetko rozdelila do kategórií:
- Uvítacie stoly
- Priestor sobáša
- Celkový priestor (tu išlo o svetielka, ktoré boli rozvešané po záhrade a celkové rozmiestnenie stolov a stoličiek)
- Stoly
- Bar a jedlo (teda stoly, na ktorých sa podávalo jedlo a pitie)
Ku každej kategórii som presne rozpísala kde chcem mať veci poukladané a dokonca som k nim priložila ilustrované “inštrukcie” a ilustračné fotografie z môjho mood board na pintereste, aby sa nič “nestratilo v preklade”.
Takže nakoniec, myslím si, že vašim najlepším priateľom je dobrá organizácia. Nesnažte sa všetko držať sami vo vašej hlave, ale naopak, dajte to všetko na papier a pozvite k tomu svojich kamarátov. Bude pre nich jednoduchšie vedieť ako pomôcť, ak budú mať aj oni jasnú predstavu. Upustite z predstavy, že keď neplánujete všetko do detailov, všetky tie detaily aj naozaj vyjdu. Tak to žiaľ nefunguje a vždy bude niečo, čo nebolo 100% podľa plánov. A to je v poriadku. Ak by ste sa mali stresovať každou maličkosťou…nuž asi by ste sa ozaj zbláznili. Takže ako sa nezblázniť? Skúsiť sa nad to celé povzniesť, pýtať si pomoc, kde sa dá a snažiť sa tešiť z celého procesu s vedomím toho, čo idete oslavovať. A vedzte, že vaša svadba nemusí byť nijaká. Nie taká alebo onaká. Je to úplne jedno aké to bude, ak to je také, aké to chcete. Pre mňa za mňa ani nemajte na svadbe jedlo…Veď čo! Je to o vás a má to byť vaše. A ak upustíte z vonkajších očakávaní rodiny (alebo kohokoľvek), podľa mňa sa vám bude aj lepšie plánovať!
Text: Kaja Macinská
Fotografie: Brooke Forwood